Când și la câți KM se schimbă Lichidul de Frână?

Ultima actualizare la data de 5 martie 2025

Lichidul de frână este un element esențial pentru siguranța oricărei mașini, dar este adesea ignorat de mulți șoferi. Spre deosebire de uleiul de motor, pe care majoritatea conducătorilor auto știu că trebuie schimbat periodic, lichidul de frână nu are un martor de bord care să indice când trebuie înlocuit.

Schimbarea la timp a lichidului de frână este esențială pentru siguranța ta pe drum. Nu aștepta până când apar probleme! Verifică starea lichidului de frână la fiecare service și respectă recomandările producătorului. O mașină cu un sistem de frânare în stare bună este o mașină sigură. Nu compromite niciodată acest aspect!


Ce rol are lichidul de frână și de ce este important?

Lichidul de frână este responsabil pentru transmiterea forței de la pedala de frână către etriere, permițând oprirea eficientă a mașinii. Fiind un lichid hidraulic, acesta trebuie să rămână incomprimabil pentru ca sistemul de frânare să funcționeze corect.

Însă, în timp, lichidul de frână absoarbe umiditate din aer, ceea ce îi scade punctul de fierbere și îl face mai puțin eficient. Dacă punctul de fierbere scade prea mult, lichidul poate forma bule de aer la temperaturi ridicate, iar frânele nu vor mai răspunde corespunzător, fenomen periculos cunoscut sub numele de “vapour lock”.


Când trebuie schimbat lichidul de frână?

Unii producători de mașini premium BMW, Mercedes, Audi recomandă schimbarea la fiecare 2 ani, indiferent de numărul de kilometri. Perioada recomandată de schimbare a lichidului de frână variază în funcție de producător și de tipul de lichid utilizat. În general:

O dată la 2-3 ani sau la 40.000 – 60.000 km, în funcție de recomandările din cartea tehnică a mașinii.

Dacă observi pierderea eficienței frânării, pedala de frână se simte moale sau ai nevoie de o forță mai mare pentru a opri mașina.

În cazul în care lichidul devine închis la culoare, acesta este contaminat și trebuie schimbat urgent.


Cum verifici dacă lichidul de frână este bun sau trebuie schimbat?

Verificarea vizuală. Dacă lichidul din vasul de expansiune are o culoare închisă (maro, negru), acesta este contaminat și trebuie înlocuit.

Test cu un aparat de măsurare. În service-uri există dispozitive speciale care verifică procentul de umiditate din lichid. Dacă depășește 3% apă, schimbarea este necesară.

Verificarea punctului de fierbere. Un test mai avansat, utilizat în special în motorsport, unde frânele sunt solicitate intens.


Ce tip de lichid de frână să folosești?

Lichidul de frână este clasificat în funcție de specificația DOT, Department of Transportation. Cele mai comune tipuri sunt:

DOT 3, folosit la mașinile mai vechi, cu un punct de fierbere mai scăzut.

DOT 4, cel mai utilizat tip de lichid, potrivit pentru majoritatea mașinilor moderne. Are un punct de fierbere mai ridicat decât DOT 3 și este mai rezistent la absorbția apei.

DOT 5.1, recomandat pentru mașinile performante sau pentru condiții extreme (temperaturi ridicate, condus sportiv).

Atenție! DOT 5 fără „.1” este pe bază de silicon și nu este compatibil cu celelalte tipuri!


Ce se întâmplă dacă nu schimbi lichidul de frână la timp?

Reducerea eficienței frânării, crește distanța de oprire și poate duce la accidente.

Corodarea componentelor sistemului de frânare, umiditatea acumulată duce la ruginirea conductelor de frână și a etrierilor.

Supraîncălzirea frânelor și pierderea controlului, în situații extreme, frânele pot ceda complet.


Cum se schimbă lichidul de frână?

Dacă nu ai experiență, este recomandat să mergi la un service, deoarece aerisirea incorectă a frânelor poate duce la pierderea eficienței acestora.

  • Ridică mașina pe cricuri și scoate roțile.
  • Localizează supapele de aerisire de la fiecare etrier.
  • Conectează un furtun transparent la supapa de aerisire și introduce celălalt capăt într-un recipient.
  • Roagă o altă persoană să apese pedala de frână în timp ce tu deschizi supapa de aerisire.
  • Repetă acest proces până când lichidul de frână nou începe să curgă prin furtun.
  • Închide supapa de aerisire și repetă procesul pentru fiecare roată.
  • Verifică nivelul lichidului de frână din rezervor și completează-l dacă este necesar.
  • Montează roțile și coboară mașina.
  • Testează frânele într-o zonă sigură.

De ce se degradează lichidul de frână?

Lichidul de frână este higroscopic, adică absoarbe umezeală din aer. În timp, această umiditate poate duce la:

Scăderea punctului de fierbere. Lichidul de frână contaminat cu apă poate fierbe la temperaturi mai mici, ceea ce poate duce la pierderea eficienței frânelor.

Corozia componentelor. Apa din lichidul de frână poate coroda părțile metalice ale sistemului de frânare, ducând la defecțiuni costisitoare.


Video informativ despre schimbarea Lichidului de Frână

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *