Termostat defect la mașină – Cauze și soluții

Un termostat defect poate cauza probleme serioase la motorul mașinii tale, de la supraincălzire la un consum mai mare de combustibil. Dacă observi că temperatura motorului nu este stabilă sau crește rapid, este posibil să ai un termostat stricat.

Un termostat defect poate părea o problemă minoră, dar poate avea consecințe grave pentru motorul mașinii tale. Identificarea și repararea la timp pot economisi bani și pot preîntâmpina daune majore. Dacă nu te simți confortabil să faci reparația singur, nu ezita să apelezi la un mecanic profesionist. Nu ignora semnele de avertizare – un motor sănătos îți va asigura o experiență de condus fără griji!


Cum funcționează termostatul și de ce este important?

Termostatul este o componentă esențială a sistemului de răcire având rolul de a regla circulația lichidului de răcire prin motor și radiator. Când motorul este rece, termostatul rămâne închis pentru a permite o încălzire rapidă. Pe măsură ce temperatura crește, acesta se deschide pentru a permite lichidului de răcire să circule și să prevină supraîncălzirea. Dacă termostatul se defectează, motorul poate rămâne rece prea mult timp sau se poate supraîncălzi, ceea ce poate duce la daune grave.


Cum îți dai seama că ai un termostat defect?

Motorul se supraîncălzește rapid. Dacă temperatura crește peste nivelul normal în câteva minute de la pornire, termostatul s-ar putea să fie blocat în poziția închisă.

Motorul nu ajunge la temperatura optimă de funcționare. Dacă temperatura motorului rămâne scăzută pentru o perioadă lungă, termostatul ar putea fi blocat deschis, iar motorul nu se încălzește suficient.

Oscilații anormale ale temperaturii. Dacă acul indicatorului de temperatură urcă și coboară brusc, este posibil ca termostatul să nu funcționeze corect.

Încălzirea habitaclului funcționează defectuos. Dacă aerul cald întârzie să apară sau nu ajunge la temperatura dorită, poate fi un semn că lichidul de răcire nu circulă corect din cauza unui termostat defect.

Pierderi de lichid de răcire. Dacă observi urme de lichid sub mașină sau în zona termostatului, este posibil ca garnitura acestuia să fie compromisă.

Consum crescut de combustibil. Motorul funcționează „rece” pentru prea mult timp, ceea ce duce la un consum mai mare.

Nivel scăzut al lichidului de răcire. Lichidul poate rămâne blocat în motor din cauza unui termostat defect.


Cauzele defectării termostatului? De ce se strică termostatul?

Depuneri de calcar și rugină. În timp, termostatul poate acumula depuneri care îl împiedică să se deschidă sau să se închidă corect. Apoi el se poate bloca. Termostatul blocat fiind principala cauză la această problemă.

Defecțiuni mecanice. Arcul din interiorul termostatului poate ceda din cauza uzurii.

Probleme electrice la termostatele controlate electronic. Unele modele moderne au termostate controlate electronic, iar un senzor defect poate duce la o funcționare incorectă.

Utilizarea unui lichid de răcire necorespunzător. Lichidul de răcire de slabă calitate sau amestecurile necorespunzătoare pot afecta durata de viață a termostatului.

Montaj incorect. Un termostat montat greșit poate eșua prematur.


Cum se schimbă un termostat?

Lasă motorul să se răcească complet. Niciodată nu lucra la sistemul de răcire cât timp motorul este cald!

Localizează termostatul. De obicei, acesta se află între motor și radiator, conectat printr-un furtun.

Scurge lichidul de răcire. Deschide robinetul de scurgere al radiatorului pentru a evita scurgerile atunci când demontezi termostatul.

Demontează termostatul vechi. Desfă șuruburile și scoate carcasa termostatului.

Montează termostatul nou. Asigură-te că îl montezi în aceeași poziție ca cel vechi și folosește o garnitură nouă dacă este necesar.

Completează cu lichid de răcire nou. După montaj, umple sistemul cu lichid de răcire proaspăt și elimină aerul din sistem.


Se poate conduce mașina cu un termostat defect?

Dacă termostatul rămâne deschis. Poți circula pe distanțe scurte, dar motorul nu va funcționa la eficiență maximă, ceea ce poate duce la un consum crescut de combustibil și uzură prematură.

Dacă termostatul rămâne închis. NU condu mașina! Supraincălzirea motorului poate duce la avarii costisitoare, inclusiv arderea garniturii de chiulasă sau griparea motorului.

Dacă observi că temperatura motorului crește rapid, oprește imediat mașina și las-o să se răcească. Nu încerca să deschizi radiatorul cât timp motorul este fierbinte, deoarece te poți arde grav.


Cât costă reparația unui termostat?

Termostat nou: Între 50 și 200 de lei, în funcție de modelul mașinii.

Manoperă la service: Între 100 și 300 de lei.

Total: Aproximativ 150-500 de lei, în funcție de complexitatea lucrării.


Cum să previ defecțiuni ale termostatului

  • Schimbă lichidul de răcire la intervalele recomandate de producător.
  • Verifică periodic sistemul de răcire pentru scurgeri sau blocaje.
  • Folosește lichid de răcire de calitate.

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *