Dacă ai observat că martorul ESP/ASR rămâne aprins în bord, probabil te întrebi ce înseamnă, ce probleme poate indica și cum o poți rezolva. ESP Electronic Stability Program și ASR Anti-Slip Regulation sunt sisteme esențiale pentru siguranța mașinii tale, iar un martor aprins poate indica o defecțiune care îți afectează controlul asupra vehiculului.
Martorul ESP/ASR aprins nu este doar un semn de avertizare, ci și un indiciu că sistemele de siguranță ale mașinii nu funcționează corespunzător. Identificarea și remedierea rapidă a problemei pot preveni situații periculoase pe drum. Fie că alegi să repari singur sau să apelezi la un service, este esențial să nu ignori acest semnal. Asigură-te că mașina ta este întotdeauna în cea mai bună condiție pentru a garanta siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic.
Ce este ESP/ASR și ce rol are?
Atunci când ESP și ASR funcționează corect, ele te ajută să menții stabilitatea mașinii și să previi pierderea controlului.
ESP Electronic Stability Program este un sistem de control electronic al stabilității care previne derapajele în viraje sau pe suprafețe alunecoase, aplicând frânare selectivă pe roți și ajustând puterea motorului.
ASR Anti-Slip Regulation este un sistem de control al tracțiunii care împiedică patinarea roților la accelerare, fiind deosebit de util pe drumurile umede, cu gheață sau noroi.
De ce se aprinde martorul ESP/ASR în bord?
Aprinderea Temporară – Dacă martorul se aprinde pentru scurt timp și apoi se stinge, este posibil să fi intervenit sistemul ESP/ASR pentru a preveni derapajul sau patinarea. Acest lucru este normal și nu indică o defecțiune.
Aprinderea Permanentă – Dacă martorul rămâne aprins, înseamnă că există o problemă care trebuie investigată. Posibile cauze includ:
Senzor de viteză al roții defect. Sistemul ESP/ASR se bazează pe senzorii de viteză pentru a detecta mișcarea roților. Dacă unul dintre aceștia este defect, sistemul se dezactivează.
Probleme la roți. Uzura neuniformă a pneurilor, presiunea incorectă sau un senzor ABS defect pot afecta funcționarea ESP/ASR.
Senzorul unghiului volanului defect. Un senzor care măsoară poziția volanului și ajută la ajustarea direcției. Dacă nu funcționează corect, ESP nu poate calcula mișcarea corectă a mașinii.
Defecțiune la ABS. ESP și ASR sunt strâns legate de sistemul ABS. O problemă la ABS poate duce la dezactivarea ESP/ASR.
Probleme la modulul ESP/ASR. Calculatorul care controlează sistemul poate avea un defect electric sau software.
Borne de baterie slăbite sau baterie slabă. O tensiune scăzută poate afecta buna funcționare a sistemelor electronice.
Probleme la sistemul de frânare. Discuri sau plăcuțe de frână foarte uzate pot influența funcționarea ESP/ASR.
Probleme la unitatea de control. Calculatorul care gestionează sistemele ESP/ASR poate avea o defecțiune.
Cablaje deteriorate. Firele sau conexiunile electrice ale sistemelor pot fi corodate sau deteriorate.
Probleme la sistemul de frânare. Dacă sistemul ABS nu funcționează corect, acesta poate afecta și ESP/ASR.
Defecțiuni mecanice. Probleme la sistemul de frânare, la direcție sau la suspensie pot, de asemenea, cauza aprinderea martorului.
Alinierea incorectă a roților. Poate cauza activări false ale sistemului5.
Dezactivarea accidentală. În unele cazuri, martorul se poate aprinde dacă sistemul ESP/ASR a fost dezactivat accidental de către șofer.
Uzura naturală. Componentele sistemului se pot uza în timp, mai ales la mașinile vechi.
Cum Se Repară Problema Martorilor ESP/ASR?
Diagnoză computerizată. Pentru a identifica erorile exact.
Înlocuirea senzorilor defecti. Costurile variază între 100 și 500 de lei per senzor, în funcție de model.
Repararea ABS-ului. Poate costa între 500 și 2000 de lei, în funcție de complexitate.
Reparația modulului ESP. Un modul nou poate costa 1000-3000 lei, dar uneori poate fi reparat.
Curățarea senzorilor de viteză. Dacă sunt acoperiți cu murdărie, o simplă curățare îi poate face funcționali din nou.
Verificarea și strângerea bornelor bateriei. O conexiune slabă poate cauza probleme electrice.
Resetarea sistemului. Poți încerca să deconectezi bateria timp de 10-15 minute și apoi să o reconectezi.
Se poate conduce mașina cu martorul ESP/ASR aprins?
Da, poți conduce mașina, dar cu precauție. Fără funcționalitatea ESP/ASR, mașina va avea o stabilitate redusă, mai ales pe drumuri alunecoase sau în viraje strânse. Este recomandat să eviți condusul în condiții dificile și să repari problema cât mai curând posibil.
În condiții de ploaie, gheață sau drum accidentat, pierzi ajutorul la stabilitate.
Dacă problema este legată de ABS, frânarea de urgență poate fi afectată.
Dacă problema este electrică, pot apărea și alte disfuncționalități.

Bun venit pe Parerimasini.ro, un proiect născut din pasiunea mea pentru mașini și dorința de a oferi informații utile celor care își doresc să facă alegeri informate atunci când își cumpără un automobil.
Acest site este locul în care îmi împărtășesc opiniile, analizele și sfaturile legate de autoturisme, pentru a-i ajuta pe cei care își doresc o mașină care să li se potrivească perfect.
Scopul meu este să creez o comunitate de șoferi bine informați, care să înțeleagă nu doar avantajele, dar și provocările pe care le pot aduce diferite modele de mașini. Cred în transparență și în importanța detaliilor, fie că vorbim despre fiabilitate, motoare recomandate, consum, probleme specifice etc.
Indiferent dacă ești în căutarea unei mașini de familie, unui SUV sau a unei soluții economice pentru oraș, sunt aici să te ajut prin aceste articole.
Sper că te-a ajutat acest articol cu informațiile dorite iar dacă ai avut un model de mașină îți poți posta părerea despre ea. Îți poți scrie părerea printr-un simplu comentariu. Așa vei ajuta și alți utilizatori să afle informații prețioase despre acel model.