De ce se tocesc anvelopele/cauciurile? Cauze și soluții

Ultima actualizare la data de 21 februarie 2025

Anvelopele sunt singurul punct de contact al mașinii cu șoseaua, iar uzura lor este inevitabilă. Totuși, dacă observi o tocire neuniformă sau prematură, este un semn clar că ceva nu este în regulă. Anvelopele, sau cauciucurile, sunt una dintre cele mai importante componente ale unui vehicul, având un impact direct asupra siguranței, confortului și performanței mașinii. În timp, este posibil să observi că anvelopele încep să se tocească în mod neuniform sau excesiv. Această problemă nu trebuie ignorată, deoarece poate duce la scăderea aderenței pe drum, creșterea consumului de combustibil și chiar la accidente.

Tocirea anvelopelor este o problemă comună, dar nu trebuie ignorată. Prin verificări periodice și întreținere adecvată, poți prelungi durata de viață a anvelopelor și asigura o conducere sigură. Dacă observi semne de uzură, acționează rapid pentru a identifica și rezolva cauza. Amintiți-vă, anvelopele sunt singurul punct de contact al mașinii cu drumul, așa că merită să le acorzi atenția sporită.

Prin urmare, investește în siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, asigurându-te că anvelopele tale sunt întotdeauna în stare optimă!


Cum aflăm dacă anvelopele sau caucicurile s-au tocit?

Uzură neuniformă. Dacă observi că anvelopa are zone mai tocite decât altele, în special pe margini sau în centru, aceasta este un semn clar de uzură neuniformă.

Adâncimea redusă a benzii de rulare. Banda de rulare a anvelopei trebuie să aibă o anumită adâncime pentru a asigura o aderență bună la drum. Puteți verifica adâncimea benzii de rulare cu ajutorul unui indicator de uzură sau prin măsurarea manuală.

Uzură pe margini. Indică presiune scăzută în pneuri sau probleme de geometrie.

Uzură pe mijlocul benzii de rulare. Poate fi cauzată de supra-presiune în anvelope.

Uzură în formă de dinți de fierăstrău. Apare din cauza unei suspensii defectuoase sau a unei alinieri incorecte.

Umflături sau tăieturi. Anvelopele pot dezvolta umflături sau tăieturi pe lateral, ceea ce poate indica o deteriorare a structurii interne și poate duce la explozia anvelopei.

Vibrații la volan. Dacă simți vibrații neobișnuite la volan, în special la viteze mai mari, ar putea fi un indiciu că anvelopele sunt tocite.

Zgomot excesiv. Un zgomot mai mare decât de obicei, asemănător unui mârâit, poate indica o uzură excesivă a anvelopelor.

Adâncituri sau fisuri. Uneori, tocirea poate fi însoțită de fisuri sau deformări vizibile pe suprafața anvelopei.


De ce se tocesc anvelopele/caucicurile?

Presiune necorespunzătoare a anvelopelor. Presiune prea mică: Cauzează tocirea marginilor laterale ale anvelopei și crește riscul de supraîncălzire. Presiune prea mare: Duce la tocirea centrului anvelopei, reducând suprafața de contact cu drumul.

Geometria roților dereglată, Alinierea și Convergența. Dacă roțile nu sunt corect aliniate, anvelopele se pot toci neuniform. Cauze: Lovirea unei borduri, gropi, accidente minore.

Nealinierea roților. Dacă roțile nu sunt aliniate corect, anvelopele se vor toci în mod neuniform, de obicei pe o parte.

Jante deformate sau roți dezechilibrate. O jantă strâmbă sau o roată dezechilibrată poate provoca vibrații și uzură anormală. Pentru a rezolva este necesară echilibrarea roților la un service auto.

Suspensie defectuoasă. Componentele uzate ale sistemului de suspensie, cum ar fi bieletele sau amortizoarele pot cauza o distribuție inegală a greutății pe anvelope, ducând la tocire.

Conducere agresivă. Accelerări și frânări bruște, viraje strânse sau derapaje pot grăbi procesul de uzură a anvelopelor.

Echilibrarea incorectă a roților. Roțile neechilibrate pot cauza vibrații și tocire neuniformă.

Calitatea anvelopelor. Anvelopele de calitate inferioară sau cele care au depășit durata de viață recomandată, de obicei 5-6 ani se pot toci mai repede.

Încărcarea excesivă a vehiculului. Transportarea unor greutăți prea mari poate suprasolicita anvelopele și poate duce la uzura prematură.

Vechimea anvelopelor. Anvelopele au o durată de viață limitată, chiar dacă nu sunt uzate complet. În general, se recomandă înlocuirea anvelopelor la fiecare 5-6 ani, indiferent de starea lor.


Cum se poate repara problema anvelopelor care se tocesc?

Verifică presiunea anvelopelor. Asigură-te că anvelopele sunt umflate conform recomandărilor producătorului (găsești aceste informații în manualul mașinii sau pe o etichetă pe portiera șoferului).

Realizează o aliniere a roților. Du mașina la un service pentru a verifica și corecta alinierea roților. Acest lucru costă între 100 și 300 de lei, în funcție de service.

Inspectează suspensia. Dacă suspensia este defectuoasă, va trebui să înlocuiești componentele uzate. Costurile variază în funcție de piesele necesare.

Echilibrează roțile. Echilibrarea roților este un proces simplu și ieftin, între 20 și 50 de lei pe roată care poate preveni tocirea neuniformă.

Înlocuiește anvelopele. Dacă anvelopele sunt prea tocite sau au depășit durata de viață recomandată, înlocuirea lor este singura soluție. Costul unei anvelope noi variază între 200 și 800 de lei, în funcție de mărime și calitate.


Cât costă reparația?

Costul reparației sau înlocuirii anvelopelor variază în funcție de tipul anvelopei, marca, dimensiunea și complexitatea lucrării. În general, înlocuirea unui set de anvelope poate costa între câteva sute și câteva mii de lei.

Alinierea roților: 100-300 lei.

Echilibrarea roților: 20-50 lei pe roată.

Înlocuirea componentelor suspensiei: 200-1000 lei, în funcție de piesă.

Anvelope noi: 200-800 lei pe anvelopă.


Se poate conduce cu anvelopele/caucicurile uzate?

Din punct de vedere legal, adâncimea minimă a benzii de rulare trebuie să fie 1.6 mm. Dacă depășești acest prag, riști amenzi și pierderea aderenței pe carosabil ud sau acoperit cu zăpadă. În plus, anvelopele foarte uzate pot exploda în mers, ceea ce este extrem de periculos. Recomandarea este să înlocuiești anvelopele la timp și să întreții mașina corect pentru a preveni uzura neuniformă.

Conducerea cu anvelope tocite este periculoasă și poate duce la:

  • Pierderea aderenței pe drum, în special pe vreme umedă sau pe gheață.
  • Creșterea riscului de explozie a anvelopei din cauza supraîncălzirii.
  • Amendă și puncte de penalizare în cazul controlului rutier.

Video informativ despre uzura anvelopelor.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *