Ce este martorul Check Engine și cum rezolvi problema

Ultima actualizare la data de 21 februarie 2025

Martorul Check Engine este unul dintre cele mai comune și temute simboluri de pe bordul unei mașini. Deși poate semnala o problemă minoră sau una gravă, ignorarea lui poate duce la daune costisitoare. Vei afla ce înseamnă acest martor, care sunt cauzele, cum poți identifica problema, dacă poți conduce mașina cu el aprins și ce trebuie să faci pentru a remedia situația.

Când se aprinde, poate semnala o varietate de probleme, de la cele minore până la cele serioase.  Martorul Check Engine, cunoscut și sub denumirea de „martorul motorului” sau „serviciul motor”, este unul dintre cei mai temuți indicatori de pe tabloul de bord al mașinii.

Martorul Check Engine este o lumină de avertizare importantă care nu trebuie ignorată. Înțelegând ce înseamnă acest martor, cum să identifici problema și care sunt cauzele posibile, poți lua măsuri pentru a rezolva problema rapid și eficient. Nu uita să consulți manualul mașinii și să mergi la un mecanic de încredere dacă nu poți identifica sau repara problema singur.

Martorul Check Engine indică o problemă la sistemul de diagnosticare al motorului (OBD II) al mașinii tale. Acest sistem monitorizează constant funcționarea motorului și a altor componente conexe, cum ar fi sistemul de emisie, sistemul de aprindere și sistemul de alimentare cu combustibil. Atunci când sistemul detectează o anomalie, martorul Check Engine se aprinde pentru a te avertiza că este necesară o verificare.


Ce Este Martorul Check Engine și Ce Semnalează?

Martorul Check Engine (MIL – Malfunction Indicator Light) este parte a sistemului OBD-II (On-Board Diagnostics), care monitorizează funcționarea motorului și a altor componente esențiale. Acesta se aprinde atunci când computerul mașinii detectează o problemă care afectează emisiile, performanța motorului sau alte sisteme vitale.

În funcție de gravitatea problemei, martorul poate avea două comportamente:

  • Aprindere fixă. Indică o problemă care trebuie verificată, dar mașina poate fi condusă în siguranță pe o distanță scurtă.
  • Martor care clipește. Semnalează o problemă gravă (ex. rateuri la aprindere) care poate deteriora catalizatorul sau alte componente. În acest caz, trebuie să oprești cât mai repede și să verifici problema.
  • O lumină galbenă sau portocalie intermitentă. Indică o problemă minoră care necesită atenție, dar nu este urgentă.
  • O lumină galbenă sau portocalie fixă. Semnalează o problemă mai serioasă care trebuie verificată cât mai curând posibil.
  • O lumină roșie. Este o avertizare gravă, iar mașina nu ar trebui condusă până când problema nu este rezolvată.

Cum să identifici Problema martorului Check Engine?

Verifică dacă mașina are simptome. Pierdere de putere? Sunete ciudate? Consumul de combustibil crescut?

Scanează codurile de eroare OBD-II. Poți folosi un scanner OBD-II (aprox. 100-200 RON) sau să mergi la un service. Acest dispozitiv poate fi conectat la portul OBD al mașinii (de obicei situat sub volan) pentru a citi codurile de eroare generate de computerul mașinii. Aceste coduri oferă indicii despre sursa problemei.

Verifică manualul mașinii. Consultă manualul mașinii pentru a vedea ce spune despre martorul Check Engine. Acesta ar putea oferi informații despre posibilele cauze și soluții.

Verifică vizual. Verifică dacă există semne evidente de probleme, cum ar fi scurgeri de lichide, fire rupte sau componente deteriorate.

Verifică componente simple. Cum ar fi capacul de la rezervor sau cablurile bujiilor.

Verifică manual sistemele cheie: Unele probleme pot fi identificate fără un scaner, cum ar fi:

  • Capacul rezervorului de combustibil slăbit sau deteriorat.
  • Probleme la bujii sau cablurile de aprindere.
  • Filtru de aer înfundat.
  • Probleme la senzorii de oxigen (O2).

Semne ale martorului Check Engine

Pe lângă aprinderea martorului Check Engine, alte semne pot include:

  • Pierdere de putere la accelerare.
  • Consum crescut de combustibil.
  • Motorul trepidează sau merge neregulat.
  • Miros neobișnuit de combustibil sau fum din evacuare.
  • Probleme la pornirea mașinii.
  • Zgomote neobișnuite. Sunete ciudate provenind de la motor pot sugera defecțiuni interne.

Cauzele Comune Ale Martorului Check Engine

Senzorul de oxigen (O2) defect. Afectează consumul de combustibil și emisiile. Înlocuirea costă între 200-500 RON.

Bujii sau bobine de inducție defecte. Pot cauza rateuri la aprindere și scădere de putere. Cost reparație: 100-500 RON per bujie sau bobină.

Probleme la sonda lambda sau catalizator. Afectează emisiile și performanța motorului. Cost înlocuire: 800-3000 RON pentru catalizator.

Capacul de la rezervorul de combustibil slăbit. Poate genera erori în sistemul de emisii. Cost rezolvare: 0 RON (trebuie doar să îl strângi bine).

Debitmetru de aer MAF defect. Afectează consumul și performanța motorului. Cost înlocuire: 300-1500 RON.

Probleme la EGR, Recircularea gazelor de eșapament. Afectează emisiile și poate duce la pierdere de putere. Cost curățare: 200-500 RON, înlocuire: 800-2000 RON.

Senzor arbore cotit sau ax came defect. Poate cauza pornire grea sau funcționare neregulată a motorului. Cost înlocuire: 300-800 RON.

Probleme la turbosuflantă, pentru motoarele turbo. Semnalată de pierderea puterii și fum excesiv. Cost reparație: 2000-6000 RON.

Catalizator defect. Poate duce la emisii excesive și scăderea performanței motorului.

Eșapament sau sistem de emisii defect. Include probleme la valva EGR sau filtru de particule (DPF).

Probleme la pompa de combustibil sau injectoare. Pot duce la alimentarea necorespunzătoare a motorului.


Cât Costă Reparația, aproximativ?

Probleme minore (capac rezervor, bujii): 50-200 lei.

Senzori de oxigen sau MAF: 300-800 lei.

Catalizator defect: 1.000-5.000 lei.

Pompă de combustibil sau injectoare: 1.500-3.000 lei.

Înlocuire bujii: 100 – 300 lei

Curățare supapă EGR: 150-400 lei

Înlocuire supapa EGR: 500-1500 lei

Curățare sistem EGR: 300-600 lei

Înlocuire sistem EGR – 1000-3000 lei


Se Poate Conduce Mașina cu Martorul Check Engine Aprins?

Deși este tentant să continui să conduci vehiculul cu martorul „Check Engine” aprins, nu este recomandat. Conducerea pe termen lung cu o problemă nerezolvată poate duce la daune suplimentare și costuri mai mari de reparație. Este mai bine să verifici problema cât mai curând posibil pentru a evita eventuale defecțiuni majore.

Lumină intermitentă. Condu cu precauție și verifică mașina cât mai curând posibil.

Lumină fixă. Este recomandat să mergi la un mecanic în scurt timp.

Lumină roșie. Oprește mașina și solicită asistență rutieră.


Video informativ despre martorul Check Engine

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *